Форензік як основний фокус власника
Гроші не з’являються нізвідки і не зникають в нікуди! Це аксіома, яку має запам’ятати власник бізнесу.
Гроші заробляються, обертаються, вкладаються, реінвестуються… або просто крадуться. І коли СЕО втретє за рік змінює автівку, у фінансового директора з’являється годинник вартістю більше, ніж його шестимісячна зарплата, а тим часом у власника на столі звіт, де цифри свідчать, що бізнес працює в нуль та скоро збанкрутіє, – тут є над чим замислитись, чи не так?
Звичайно, мрія мало не кожного власника бізнесу – одного чудового дня вийти з операційної діяльності та нарешті почати займатись не буденними справами бізнесу (дебіторка, кредиторка, податки, поставки, рекламації, співробітники), а стратегічним розвитком, або ж взагалі піти на заслужений відпочинок.
І все було б чудово, аби не було так сумно. Вийти з операційки, звичайно, можна, а інколи це навіть потрібно робити, але про функції контролю забувати не варто, адже можна залишитися без бізнесу.
Саме в такі моменти власники задумуються, як передати кермо бізнесу і при цьому залишитись власником цього самого бізнесу. В таких випадках на допомогу власнику приходить «форензік».
Форензік – слово хоч і не нове, але для більшості українських бізнесменів досі невідоме та незрозуміле. Законодавство не дає визначення цього поняття, тож звернемось до практики. Форензік – розслідування шахрайства та економічних злочинів, які замовляють власники компаній з метою виявлення ризиків шахрайства та зловживання наданими повноваженнями топ-менеджментом та працівниками компанії.
Зазвичай форензік замовляють з метою:
– виявити шахрайські схеми в бізнесі з боку управлінського персоналу або працівників;
– захистити інвестиції;
– повернути втрачені активи;
– перевірити діючу та вибудувати більш досконалу систему контролю;
– перевірити бізнес перед залученням інвестицій;
– захистити репутацію бізнесу та комерційну інформацію.
Звичайно, форензік не може бути пігулкою від всіх негараздів бізнесу, але точно допоможе тримати руку на пульсі і контролювати основні процеси бізнесу.