Електронні кабінети у державних сервісах – чи потрібні вони особисто вам?
Чи доцільно заводити електронні кабінети у різного роду державних органах та сервісах? Така дискусія не вщухає вже кілька років, зокрема у контексті захищеності персональних даних, необхідності «йти у ногу» з технічним прогресом. Громадян це наразі майже не зачіпає (адже немає прямої норми про обов’язковість), однак дещо інша ситуація щодо бізнесу та осіб, які надають професійні послуги (аудитори, нотаріуси, адвокати, лікарі тощо).
Резонансною новиною стали нещодавні законодавчі зміни, а саме Закон України № 3200-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обов’язкової реєстрації та використання електронних кабінетів в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами».
Цим Законом вводиться обов’язкова реєстрація кабінетів в підсистемі «Електронний суд» для низки учасників судових процесів: адвокати, нотаріуси, державні та приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, органи державної влади та інші державні органи, органи місцевого самоврядування, інші юридичні особи. Інші особи реєструють свої електронні кабінети в добровільному порядку.
Насправді, більшість вказаних осіб вже і так мали зареєстровані кабінети в Електронному суді, оскільки ще з часів карантину для того, щоб хоч якось брати участь у розгляді справ, доводилося активно користуватись дистанційною участю у судових засіданнях через відеоконференцзв’язок.
Питання – чи потрібні такі кабінети громадянам та юридичним особам? Можу впевнено сказати, що Електронний кабінет точно не буде зайвим для того, щоб оперативно дізнаватись інформацію про те, що на вас хтось подав до суду, про хід розгляду вашої справи у суді, мати можливість реагувати на певні процесуальні рішення та документи, подані іншими учасниками справи.
З останнього. Буквально вчора мені телефонує знайомий і каже, що у нього заблокована банківська картка і він не розуміє причини. Жодних справ у нього немає, кредитів він не брав і взагалі вважає, що це якась помилка. «Помилка» виявилась десь на понад 400 000 грн… Приблизно за десять хвилин вдалося із відкритих джерел з’ясувати, що є судове рішення ще 2021 року про стягнення з нього боргу, і що він пригадує ту ситуацію, але вважав її вичерпаною.
Якби у цього знайомого був Електронний кабінет, то про вказану справу він дізнався б значно раніше, а тому зміг би уникнути всіх тих неприємностей, що пов’язані з арештом рахунків та неможливістю здійснювати платежі.
Аналогічна ситуація – з Електронним кабінетом платника податків від ДПС. Ним користуються в основному ФОПи, підприємства і державні органи. Але є нюанс зі сплатою земельного податку та податку на нерухоме майно, бо громадянам податкові повідомлення-рішення має надсилати ДПС. Як показує практика, в паперовому вигляді вони дуже часто надходять із запізненням і потім доводиться через скарги та суди доводити, що ти їх не отримував. Натомість у Електронному кабінеті вони з’являються вчасно, тому можна оперативно відреагувати, якщо там вказано некоректні суми, та оплатити, якщо все в порядку із розрахунком.
Крім того, заповнювати та подавати щорічну декларацію через Електронний кабінет – набагато приємніше та легше, ніж вручну от і виходить, що переваг від реєстрації різноманітних електронних кабінетів більше, ніж проблем, які можуть виникати за їх відсутності.